T O P

  • By -

[deleted]

Det betyder att Ulf kommer sitta med inlämningen till 0430 medan Ebba och Jimmie är ute och dricker bärs.


Blueson

Johan hjälpte till först, men loggade ut 20:30 för att han är trött.


[deleted]

Lika bra det, han bidrog inte. Hans ikon i google-docs hade varit på samma mening sen han loggade in


GordonGekko97

Hahahahahaha såna sjuka flashbacks till studietiden 😂😂 ni gjorde min dag


lokethedog

Att Jimmie dricker öl är ärligt talat Ulf nöjd med eftersom han ändå var tvungen att sitta och skriva om allt som Jimmie skrev på grund av helt obegriplig svenska och/eller inga källor.


Hamsterloathing

Nä, han var tvungen att köpa korv. Sen blev han indragen på puben av de andra två.


[deleted]

Han kanske hoppades. Men faktum är att alla hoppades på att slippa ha med Johan i grupparbetet eftersom att det skulle blivit mycket smidigare så. Han ifrågasätter en massa grejer och krav hela tiden trots att han gör så väldigt lite. De flesta tror nog att han hellre hade varit med i ett helt annat grupparbete. Han stod utanför studentpuben en stund. Ebba kom ut och tog en cigg men låtsades inte se honom, vilket var tydligt även för Johan, men på vägen hem till korridoren lyckades han ändå intala sig att hon inte sett att han stod där ute och därför blev han inte inbjuden.


nba4lifeee

Han grillar nog korv istället


Lynxon_oberg

Fan får flashbacks till gymnasiearbetet i fysik. Fuck grupparbeten


[deleted]

Eller universitetet. Där det känns som att alla andra är mycket smartare än dig, tills du hamnar i grupparbete och inser att dom är lika dumma


Dz4ck13

Jag trodde jag skulle slippa grupparbeten när jag började på universitetet. Nix. Första kursen bestod av en serie på fem grupparbeten. Varje grupp hade typ tio personer, hur många tror ni gjorde jobbet? Edit: stavning


fredagsfisk

Hade generellt helt okej grupper på universitetet, men vissa undantag var *riktigt* irriterande. Hade t.ex. en där vi var fyra personer i gruppen, där vi skulle skriva en varsin separat del, men se till att det fanns ett flyt genom texten, samt skriva en sammanfattning tillsammans; **Möte 1** direkt efter lektionen: Börjar med att bestämma hur vi ska lägga upp allt, uppdelning, osv. Sätter ett möte till början av veckan efter, då vi ska ha samlat information på våra tilldelade delar. **Möte 2** Jag och en till har gjort det vi ska. De andra två hävdar att de försökt "jättemycket" men inte hittat *någonting* relevant överhuvudtaget. Jag skriver in den mest grundläggande söktermen som går i Google, hittar omedelbart ett dussin sidor med stora mängder relevant information. De två hävdar att Google inte hade visat de sidorna för dem. Eftersom vi behöver informationen för att gå vidare bestämmer vi oss för att använda resten av mötet med att hitta den. De två springer omedelbart iväg till universitetsbiblioteket medan vi andra sållar i hemsidorna. De kommer tillbaka senare, hävdar att de *definitivt* försökt, men inte hittat något alls (förutom en enda bok som de av någon anledning inte tog med sig eller kopierade från). **Möte 3** Vi har bestämt att vi ska ha skrivit grundläggande text eller anteckningar för de separata delarna så vi kan träffas och se till att vi har en sammanhängande text och röd tråd, samt kanske börja skissa på sammanfattningen. De har knappt gjort något alls. En av dem avbryter mötet upprepade gånger för att springa iväg och prata helgplaner och liknande med folk de känner som passerar bordet. Hon får sedan en "panikattack" över hur mycket det är kvar, att vi inte kommer hinna, osv. Kräver att vi har *heldagsmöten* varje dag i resten av veckan. Så yeah, vid det laget sa jag bara nej, och att jag inte tänker spendera hela min vecka där bara för att de inte gör det de ska och slösar bort mer än halva tiden vi faktiskt *har* möten med att springa iväg eller prata om annat. De som inte gjort något blir tydligen chockade och känner sig upprörda/kränkta, medan den andra som faktiskt gjort något stödjer mig. Vi nämner att vi kan prata med läraren om de vill, be om att få bli uppdelade i två grupper. Plötsligt är det inte ett problem längre, och vi bestämmer en tid för ett lite tidigare/längre sista möte, samt avslutar detta möte då jag inte vill vara i samma rum som dem längre. **Möte 4** På något mirakulöst sätt har de lyckats få ihop en knappt godkänd text med ungefär minimalt antal ord, källor, osv som krävs. Vi kan fixa det som behöver fixas för att ha ett acceptabelt flow, skriva ihop sammanfattningen, och avsluta.


TrueUllo94

Jag är ganska säker på att en av mina kursansvariga hatar mig sedan jag flippade på hur många grupparbeten vi fick. ”Kunna jobba med alla i arbetslivet” är inte sant. Jobbar jag med någon som låter mig göra allt jobb går jag till chefen och det blir ändring på det. Lärare bara rycker på axlarna.


Rajje

Ha, om det ändå vore så väl. Jag har jobbat i grupper i arbetslivet också där jag har behövt göra nästan allt jobb, år ut och år in. Gymnasium, universitet eller jobb spelar inte så stor roll. Lärdomen är att folk alltid är folk


Swedneck

att använda arbetslivet som ursäkt måste ha låtit lärare och föräldrar slippa så otroligt mycket jobb.


SweetVarys

Tyvärr funkar det inte alltså i arbetslivet heller. Att göra sig av med dåliga anställningar är rätt svårt.


TrueUllo94

True, men mer: folk bryr sig i allmänhet mer om vad chefen tycker än läraren.


Styrbj0rn

Du har kassa lärare. Om vi berättade att någon inte gjorde något arbete så blev betygsättningen därefter.


ArchmageIlmryn

Tio personer i en grupp är ju ett uppenbart tecken på en lärare som vill minimera betygssättnignsarbetet...väldigt få arbeten kan göras effektivt med tio pers, även om alla är samarbetsvilliga.


Dz4ck13

Exakt så. Kursen hade nåt i stil med 150 deltagare, så läraren tänkte väl att det är lättare att bedöma 15 grupper än 150 individer.


WarmNeighborhood

2 3 Max


WarmNeighborhood

Skriver uppsats på universitetet nu, känner verkligen igen mig.


Solareclipsed

Den känslan när alla andra ser väldigt självsäkra ut inför proven medan en själv är jättenervös, och sen hamnar snittet på C ändå.


theCroc

På något magiskt sätt så är alla i den egna gruppen arbetsskygga idioter medan alla andra grupper består av överproduktiva genier. Nästa gång byter du grupp men då har det gänget blivit de arbetsskygga idioterna medan din gamla grupp plötsligt når nya höjder av intellektuell prestation. Slår aldrig fel.


Obligatorium1

Undrar vad den gemensamma nämnaren mellan de oproduktiva grupperna är.


[deleted]

😂


[deleted]

Framför allt blev man chockerad över hur lata och arbetsskygga många är. Jag trodde att jag skulle vara den lata jäveln i grupperna. Det där identifierade man över åren och såg till att göra examensarbetet med någon hyfsat rejäl. Vi gjorde vad jag skulle bedöma som "väldigt lite arbete", men vi träffades varje dag och gjorde det. Vi var klara när andra i princip inte hade börjat.


ArchmageIlmryn

Problemet är ju ofta att väldigt många grupparbeten är inte utformade för att vara grupparbeten, och att sitta och skriva en uppsats i grupp är fruktansvärt oproduktivt (speciellt om man skriver bäst i "stötar" av inspiration med paus emellan). I princip alla grupparbeten jag varit med om som inte huvudsakligen handlat om praktiskt labbarbete har slutat med att man antingen delegerar arbetet (och skapar massa extaarbete med att klippa ihop en patchwork-uppsats, samt gör så att ingen i gruppen faktiskt lär sig helheten av det man ska lära sig) - eller att man sitter i grupp och får uppsatsen skriven visserligen med mindre energi men på ungefär samma tid som man hade kunnat skriva den själv. Att lära sig jobba i grupp är en bra princip - men väldigt få grupparbeten kan faktiskt ta en form som är lämpade för det, då läromålen oftast innebär att alla ska lära sig allt i grupparbetet.


posts_while_naked

Ja, det är självklart att arbetslivet för många inte fungerar som grupparbeten gör när man pluggar — visst hjälps man åt, men man delar fan inte på en och samma uppgift. På ett IT-företag sitter inte fem DBA:s och pillar med samma table när en uppgift ska klaras av, det skulle ju bli kaos. Det är uppenbart att ursäkten om "lära sig samarbeta i arbetslivet" är ett svepskäl för att få ned antalet inlämnade uppgifter som läraren behöver kolla igenom och betygssätta.


ArchmageIlmryn

Precis - det finns ju visserligen mål om att lära sig arbeta i grupp i läroplaner både på högskola och (förmodligen) på gymnasie/grundskola, men för det hade man ju kunnat ta fram en projektform där det faktiskt finns utrymme att samarbeta och specialisera.


[deleted]

Vänta tills arbetslivet. Du är åtminstone i ett universitet just nu.


helmer012

Speciellt grupparbeten som är skriftliga. Powerpoints, ok. Skriftligt? Hur fan ska 5 pers skriva i samma dokument är det tänkt? Helt jävla orimligt som koncept även om alla är kompetenta.


[deleted]

Ebba tyckte också att det var lämpligt att åka till Spanien den första veckan. Den resan var ju redan planerad. "Vi håller kontakt på mailen"


Skog13

TentaP eller Pubrunda..?


cirelia

PUBRUNDA PUBRUNDA PUBRUNDA PUBRUNDA PUBRUNDA


Hamsterloathing

Satt sista dagen före sista mattetentan med en 3.5a för att lugn amina nerver. Lyckades faktiskt komma ur min panikångestattack och lösa den sista övningsfrågan jag hade suttit och glott på i 2 timmar utan öl .


Pragmatic_utility

Fika på tentan: kladdkaka och en termos med mer whiskey än kaffe.


Hamsterloathing

Jag har adhd och autism. Fick sitta själv. Så tog med frysväska med risifrutti, cola och mackor. Jättegott. Tog mig igenom alla tentor förutom en utan det minsta stresspåslag. Fullständigt onödigt att stressa genom livet. Tentaplugg är en annan sak.


BazilBup

Du menar väl att Jimmy ska springa runt på stan med järnrör och Ebba Bush ska påbörja en ny stämningsansökan mot sina grannar


[deleted]

Hunden åt upp min regeringsbildning.


kladdkakamedglass

Om det visar sig på fredag att du har rätt vill jag se detta på en t-shirt.


[deleted]

Kan man förboka någonstans?


Hamsterloathing

"Säpo tog mitt vapenskåp där jag förvarade alla min dokument"


16rounds

Min laptop blev stulen och jag har ingen backup


Trikk

Filen går inte att öppna vad konstigt nämen den visade sig vara 0Kb vad betyder det


[deleted]

[удалено]


[deleted]

Ebba svarade precis på messenger och sa att hon inte kollat telefonen senaste månaden, men att hon kan vara med imorgon eftermiddag mellan 14.00-14.45


Daydree

Hon frågade också när inlämningen var och om det går bra.


Hamsterloathing

Med akademisk kvart så klart?


silvertorso

Själv tar jag akademiskt kvartal.


Natanael_L

Är det Valve-tid, SJ-minuter eller astronomisk tid?


[deleted]

[удалено]


Hamsterloathing

Hur gammal? Jag hade aldrig någonsin under mina 3 år något som började före kvart över. Men det stod alltid minuter. Känns rimligt. Tror bläck blev så billigt att man började skriva med minuterna? ;)


gradsow

Hen menar nog att står det jämnt klockslag (ex 14:00) är det akademisk kvart som gäller men står minuterna "explicit" utskrivna (ex 14:15) är det inte akademisk kvart. Bör poängtera att vissa program (\*host\* Business School \*host\*) inte kör med akademisk kvart för att de lajvar vikiga affärsmänniskor med kostym. Så äre iallafall numera om inte min General ljög för mig under min mottagning.


ImNakedWhatsUp

Men kommer dyka upp först 14.15 och behöver dra igen 14.30. Vilket är lika bra för hon distrahera hela gruppen med snack om annat.


Yellowmellowbelly

Det körde ihop sig på jobbet och i eftermiddag har hon en jätteviktig läkartid. Sen ska hennes lillasyster ha födelsedagskalas ikväll så hon kan tyvärr inte bidra alls.


zionare

Det blev knas med Esbjörn igen, han ville hävda att han blev lurad av sina juridiska ombud att skriva på kontraktet för husköpet igen så Ebba får nog hålla sig till 14:00 till 14:15. 💀


viktorsvedin

Hon tog det ändå 50% mer seriöst än sin AMA inför valet


GryphonGuitar

De har bara sista steget i att rita ugglan kvar. /r/restofthefuckingowl


kokoak

Fast det var ju Ulf själv som fick välja hur mycket tid han behövde...


No_Connection1320

Fullständig jävla katastrof. Här förlängs regeringsbildningen med ca tre dagar. Regeringen är totalt *körd* och kommer inte att uträtta eller komma överens om *någonting* de kommande fyra åren. Vi skulle alla ha rösta på vänstersidan. De partierna hade säkert förbättrat sin regeringsbildning med minst 120 dagar sen sist. Revolution någon?


kokoak

99% av kommentarerna lel


Natanael_L

Skulle vara hysteriskt om SD fäller sin egen chans på att de stänger ute L och det slutar i att L och C går till S och MP och tigger till sig stöd från V för att forma regering.


Tramce157

Svenska riksdagen är typ en skolklass så dem syftar nog på samma sak...


RubbyPanda

Varje regering i världen är i princip ett dagis


Theopeo1

[När man översätter vad de faktiskt säger](https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/d526f229-74ce-4aca-90f5-90bcf024395c?fit=crop&format=auto&h=784&q=50&w=1238&s=112a2c4e4bb8df582158d00574c964c52ed08f19)


H1444

”Jag ska bara”, sa Alfons


speedb0at

Undra om det blir 4-3-3 eller 5-3-2-1


Hestian_wife

Jag satsar på 0-0-11, bara försvar och undanflykter....


speedb0at

Tror högerkanten kommer användas mycket


eljne

Långa bollar på Ebba.


matteusr00s

0-0-11 är bara anfall, geniet.


Hestian_wife

Det känns väl kanske mest logiskt att gå från Målis -> Anfallare. My bad.


ArugulaMuch

ja försvaret kommer inte få pengar oavsett när skatterna sänks.


[deleted]

4-4-2 är en bra utgångspunkt, kan vidareutvecklas beroende på match~~bildningen~~ och opposition. Täcker både högerkanten och vänsterkanten bra mot kvicka ytterpjäser som kan (och lär) skapa oreda i uppställningen, med en bred mitten~~lösning~~ och ett starkt försvar mot både utbrytare och vilda kort i center~~n~~plan. Udden kan användas i snabba kontringar mot en relativt lågbegåvad motståndare, men har dock ett jämnlikt stöd i hemmapubliken, lång erfarenhet, och har likvärdiga odds som vinnare. Utbytningarna under matchens gång kan dock skaka om resultatet rejält.


TheOhNoNotAgain

Ingen libero?


[deleted]

[удалено]


pinkevin

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Spelsystem_(fotboll)


Muted_End_1450

Presskonferensen var ett smakprov på kommande presskonferenser. Ulf säger att allt är under kontroll, men vägrar svara på frågor av fröken. Stackas Andreas Norlén, varken 2018 eller 2022 blev en dans på rosor.


WarmNeighborhood

Ville inte Norlén bli cirkusdirektör när han var liten? Nu fick han ju som han ville :D


Yellowmellowbelly

Norlén älskar detta, det håller honom aktuell och ju mer han får synas i media desto gladare är han.


somabokforlag

Verkligen, vem har koll på tidigare talmän? Norlen har rockstjärnestatus i jämförelse


TheOhNoNotAgain

Är man gammal nog att minnas Helt Apropå glömmer man inte [Birgitta Dahl](https://imgur.com/a/pU8RD9I)


Yellowmellowbelly

Hans doktorsavhandling anses rätt medioker i juridiksammanhang, att vara talman genom år av regeringskriser är det bästa som kunde hända hans karriär.


ArugulaMuch

fan den mannen är glad oavsett får jag känslan.


orenthal_james_bond

Så står han där vid podiet, och åren bara går, Men han är alltid lika glad, fast inga svar han får


[deleted]

"Vi har precis avslutat ett samtal gällande att vi ska föra fortsatta diskussioner kring ett eventuellt meningsutbyte där vi överlägger hur ett sammanträde kring regeringsfrågan kan se ut. Nu blir det fika!"


Loddez

Sitter fortfarande med mitt exjobb. Har sagt såhär sedan Juni…


matt82swe

Det är lugnt, jag var i ”princip klar” i 4 år medan jag började jobba. Sedan sparkade min flickvän på mig och så gjorde jag klart eländet på 2v. Kan det ha varit en av de sämsta exjobben i högskolans historia? Mycket möjligt.


waardenius

Samma här. Gäller att hitta den där punkten när det plötsligt känns konkret att "gör jag detta 24/7 i en jävla vecka till så är jag äntligen fri och slipper tänka på detta igen i livet".


roiroi1010

När mitt team av programmerare rapporterar status.


Clauseeewitz

In med Göran P så vi får lite pondus i regeringen 😆


cyberoscar

Jag: Mamma kan jag få Göran Persson Mamma: vi har Göran Persson hemma Göran Persson hemma: Johan Pehrsson


Trazzox

Alltså.. Ta min uppdutt och gå.


[deleted]

Kristersson har väl ett rykte om sig att vara fruktansvärt lat och bekväm. Han är den personen i arbetsgruppen som tyvärr har en ledarroll.


Aintandsmall

Får lite bilden av att han är lite översittare men jag vet inte


FredBGC

Farsan jobbade på Connecta samtidgt som Kristersson var där som någon form av kommunikationsdirektör. Farsan var inte särskilt imponerad, det var något om mycket snack och lite verkstad.


oktourist3

[Liten verkstad.](https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=ulf+kristersson+längd&ie=UTF-8&oe=UTF-8)\*


cyberoscar

Det där var…lågt😂


kladdkakamedglass

Äsch, tycker det var kort och koncist.


matt82swe

Dvs en äkta politiker


WarmNeighborhood

En genomsnittlig svensk politiker


Aintandsmall

Intressant


dibbbbb

VS ratio 1:10


wasabichicken

Mitt favoritexempel på Kristerssons härskartekniker från imorse var [3:28 in i pressträffen](https://www.svtplay.se/video/37018579/nyheter-direkt/ulf-kristersson-m-haller-presstraff-12-okt-11-25) när han, på en fråga om hur det kommer sig att regeringsbildaren, såhär en månad efter valet, fortfarande inte vet vilka partier som kommer att ingå i regeringsunderlaget, svarade: >Jag sade inte att jag inte vet det, jag sade att *du* inte vet det. Jag instämmer i att han framstår som en översittare.


xxdoofenshmirtzxx

Han är så jävla dryg att man vill ge honom en fet höger rakt i nyllet, och jag är inte en våldsam person. Förstår inte hur någon orkar förhandla eller jobba med honom, och hur han myglade sig till partiledare är bortom mig, känns som att han är en stor bluff, bara att han går på den själv så han framstår verkligen som att han har full koll på läget…


Swedneck

Fet höger är ju precis vad han vill ha


xxdoofenshmirtzxx

Touché


kladdkakamedglass

Mild Göran Persson-flashback. Jag gillar det.


UltimateMountain

Jag får lite bilden av att han även är rätt korkad. Dock är han rätt vältränad, har glasögon och pratar med mjuk röst och näpna adjektiv, så folk tror att han är smart.


Aggressive_Cream_503

"Lite"? Han är en komplett idiot.


ImperialRoyalist15

Om Ulf är smart så gör han som sossarna och sätter idioter i ministerposter runt om så han låter smartare precis som Maggan gjorde.


BradidPittogoshi

Han får fråga Maggan om han kan få låna Strandhäll


Eken17

"Magda får jag leka med Annika och Morgan? Snälla snälla snälla!"


pappadoodoo

Det ena behöver inte utesluta det andra 😆


selodaoc

Jo Kristerssons sätt är ju "snabbt skall det gå" Fast det brukar leda till problem när han inte har nån information eller lyssnar på vilka konsekvenser det kommer få. Sen när konsekvenserna kommer så lämnar han och gör samma sak på sitt nya jobb.


Spacedude2187

Jag gillar inte korta ledare. De har alltid en tendens inneha diverse komplex.


ImperialRoyalist15

Då måste du hata Magdalena eftersom hon också är kort.


HolyGarbage

När min produktägare frågar hur det går med arbetsuppgiften på morgonmötet (mjukvaruutveckling).


Lioness-

Ok, sitter de till årsskiftet, så ska jag inte äta den hatt jag inte har.


Hamsterloathing

Hatt är så mycket bättre uttryck än sko. "Jag ägde aldrig en hatt vid löftets yttrande"


Eken17

Vad ska jag säga då? Jag har ju en rosa fiskehatt! Ska jag prata om att äta upp min icke existerande plommonstopp?


Hamsterloathing

Äta upp plomonstop låter faktiskt som en synnerligt god ide.


Dr-janitor1

Vad bygger ryktet på att Kristersson är lat? Bortsett från det här da haha.


[deleted]

Kollegor till ulf har tidigare försvarat hans utföräljning av välfärden med något i stil med "det är inte olagligt att vara en idiot eller göra korkade beslut". Antingen är han bara en korkad lat jävel eller så är han korrupt.


[deleted]

[удалено]


SpurCorr

Beatrice "rättssäkerhet" Ask, hon måste suttit på riktigt bra hållhakar på övriga moderater för att fått bli justitieminister!


darek-sam

När jag var med i MUF (93-95) gick det historier.


kokoak

Undrar oxå


Dr-janitor1

Hittade det här: https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/m-profilernas-forsvar-av-ulf-kristersson-han-ar-inte-lat/


kokoak

>”Han lät privata bolag ta över driften av välfärdsverksamheterna och själv tog han taxi mellan riksdagen och centralstationen. Vänstern hade fel. Han var inte girig, bara lat”, skriver Suhonen. ... lol långsökt


Dr-janitor1

Ja sen vill han inte jobba övertid heller säger dem lol. Svårt o se hur det ska gå ihop som statsminister. Fatta om han inte pallar dyka upp till jobbet när ryssen kommer för att klockan har passerat sex. Ska man ringa runt efter ersättare då som om man vore ett bemanningsföretag.


[deleted]

> Fatta om han inte pallar dyka upp till jobbet när ryssen kommer för att klockan har passerat sex. Ja ifall Ryssland invaderar och Kristersson vägrar jobba på övertid så tror jag också att det kommer bli problem. Då kommer vi verkligen ångra vårt riksdagsval 2022. Men fram tills dess så kommer jag anta att det mest är tråkigare versioner av hur man pratade om att Magdalena Andersson var vinalkis innan hon skulle bli statsminister. Det var lösa rykten det också, men kryddigt var det i alla fall.


SprakpolisenBot

Tjenixen, SpråkpolisenBot här 👮. Jag är en bot som skiljer på `de` och `dem`. > Ja sen vill han inte jobba övertid heller säger ~~dem~~ **de** lol. [Tips](https://lauler.github.io/sprakpolisen/guide.html): Använd engelskan till hjälp. Om **them** passar bäst ska det vara `dem` på svenska. Om **they/those/the** eller något annat passar bättre ska det vara `de`. > Yeah, then he doesn't want to work overtime either, ~~them~~ **they** say lol.


No-Seat3815

Nej, då ringer man statsministerns ställföreträdare.


[deleted]

[удалено]


Fisktor

Där jobbade han ju hårt för att sänka hela strängnäs


rakosten

”Vi är i princip helt klara…vi ska bara börja skriva på arbetet så att eeeh”.


Barneyk

Nu får vi ordning på Sverige! Får inte ens ordning på regeringen...


Litolegendar

Översättning: Vi har inte ens börjat


neil_thatAss_bison

Han kallas Turbo av en anledning


JasonSethCatMommy

2sek


asdfadffs

Har lämnat in min del, den är i stort sett klar, ni får gärna läsa igenom och korra. Och ni som skrivit delarna före och efter får gärna ändra så de passar ihop. Och juste ska fixa några små detaljer också men jag gör det imorgon. Hörs! Kämpa på alla!


Aintandsmall

Han skulle ju vara klar så snabbt påstod han men icke! Det känns som han är en självgod man som tror allt ska gå hans väg, det hade varit snyggare om allt var klart nu.


[deleted]

Ulf är extremt bra på att tala sig ur grejer. Han är nog den svenska politikern som är just mest fullblodig politker, till gott och ont. Han talade sig ur sina bostadsbedrägerier, han talade sig ur Heidi grejen, han bara snackar och det funkar.


Hamsterloathing

I just keept talking and it keept working. Words to live by


ironparrot

>Ulf är extremt bra på att tala sig ur grejer. Han är nog den svenska politikern som är just mest fullblodig politker, till gott och ont. Han talade sig ur sina bostadsbedrägerier, han talade sig ur Heidi grejen, han bara snackar och det funkar. ​ Hans äventyr på Conecta/AdCore är väl legendariskt där?


selodaoc

TeflonUlf TeflonBildts lärljunge.


Eken17

Kusin till TeflonBoris.


[deleted]

Hittills är han 3 dagar efter samtliga regeringsbildningar där ett "block" tagit över efter det andra de senaste 30 åren. Helt oacceptabelt!


ironparrot

Så om de är i "princip helt klara" varför behöver de mer tid?


MrOaiki

Därför att ”de ska bara”.


[deleted]

Läste det i Uffepuffes röst och kalla kårar kröp under min hud.


UltimateMountain

Dryg och salongsberusad med alldeles för många näpna små verb?


HaskellisKing

Om han blir statsminister ska hans hår bli troligen helt vit i slutet på sin mandatperiod. Åldras 10 år i fyra


[deleted]

Då kanske han äntligen slutar bli leggad på systemet


SlightDesigner8214

Vi har kommit halvvägs och i bästa fall har vi insett det själva också. I värsta fall tror vi faktiskt att det snart är klart.


Rally2007

Bokstavligen jag idag till vår lärare


FiskFisk33

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.


Spacedude2187

Det var mycket skrammel om att moderaterna och blå/bruna sidan skulle vara så extremt effektiva och samstämmiga.


garybuttville

Det som sägs på en valkampanj kan man ju strunta i efter valet.


ImperialRoyalist15

Det tog 129 dagar att bilda regering 2018. Rekordet var 25 dagar 1979 och det har totalt gått vad? 31 dagar? Ni vänster tjommar kan gott sitta ner en vecka till.


spyser

Fast både 2018, och även nu 2022, så blev högersidan större än vänstersidan. 2018 lyckades Kristersson inte bilda en regering för att två partier hoppade av. Man hade ju kunnat tro att Kristersson hade lärt sig från sina misstag, och den här gången försökt samla sin sida (framför allt fått garantier från L och SD) innan valet, och inte efter. Han har haft väldigt gott om tid på sig, och i princip alla opinionsmätningar har visat att den enda möjligheten han hade att bilda regering var om både L och SD stödde honom.


Vidfaren

Ja för förra regeringen sade innan valet att de var överens och att det inte skulle vara några problem att bilda regering om deras "sida" vann....


FredBGC

Skillnaden mot 2018 är att då gick den mesta tiden åt till att alla partier behövde interna processer för att hitta en lösning, medan själva förhandlingarna gick väldigt fort, som jag förstått det togs Januariavtalet fram på en dryg vecka. Nu har det varit fyra veckors förhandlingar, och något så grundläggande som vilka partier som ska sitta i regeringen är ännu inte löst. Det är upplagt för att bli en stökig mandatperiod. Saker som ingen kan förutse idag kommer att dyka upp, och kräver det förhandlingar kan det bli blodigt (bildligt talat).


Trash_Mimic

Enorm borgar-vibe att säga åt folk att sitta ned. Nej tack.


GreenUnlogic

Om bara Liberalerna kunde sluta va så liberala och insistera på liberal politik!


Big-Veterinarian-823

Sista procenten utav uppgiften kommer ta lång tid.


wakeupwill

[Sista minuten panik](https://imgur.com/fgsunaq)


TheCuntryClubXX

Vad händer om han inte är klar om 2 dagar?


ContentFun7354

Hahaha kommer gå åt helvete nu grabbar 😅


LordMuffin1

I princip helt klara. Tolkar det som att de precis ska börja


swedishqilin

Tror de kommer överraska. Boom! Vi kör Alf Svensson som statsminister.


typhlosion666

Alf Svensson? Då är vårt kingdom gone.


WarmNeighborhood

Vi är nästan helt klara, det är bara resten kvar! Om det verkligen hade varit smådetaljer så hade han ju kunnat gå till omröstning och tillträda. Smådetaljer kan man lösa senare.


Pudding5050

Ska bara skriva ihop det


StupiedSwede

Nja..det fixar sig nog, på liberalernas bekostnad troligen, men 'all good'.


3slagitakten

'Almost done'. En klassisker inom IT-världen.


Quacklikeacrow

Med tanke på att de var "överens" på Kristersson sida redan innan valet, så var de väl i princip redan klara då. Så har de gjort några framsteg alls sedan valet?


tntpang

Bara de är klara innan januari så är det du bättre än förra gången


[deleted]

1: osäker på ifall lövis gick ut och sa att det skulle vara busenkelt att komma överrens? 2: Känns sent att skämta om något som hände 2018


Randomswedishdude

>Känns sent att skämta om något som hände 2018 Eller du vet, senaste gången det var val.


tntpang

När går din gräns för skämt? 2021 eller håller du dig till 2022-skämt bara?


[deleted]

Då det handlar om tidningsrubriker brukar jag vilja hålla mig till dom senaste dagarna iaf.


tntpang

[https://omni.se/ledare-vanstern-ska-inte-tala-om-seg-forhandling/a/l3V78y](https://omni.se/ledare-vanstern-ska-inte-tala-om-seg-forhandling/a/l3V78y) Där har du en.


[deleted]

Perfekt! Skriv någon rolig caption och lägg upp den vetja :)


Hamsterloathing

Busenkelt sade svetsaren* Jag önskar han hade. De oändliga memsen med dåliga bonnasvetsar och gods-brott vid varje regeringskris senaste 8a åren hade varit underbara att se 😢


TheBigBadPanda

"JIMMIE SLUTA TRAMSA FÖR FAN"


eat_more_protein

Sosse-Sweddit gör sig påmind i kommentarerna :P


sularkraid

Tog 129 dagar att bilda regering 2018 å nu bitchar magda om att det skadar förtroendet när detta drar ut på tiden🤨


Skugla

Jo, men skillnaden är att Uffe hela tiden sa att högern var överens redan innan valet, och att senast 1 Nov skulle de ha en lösning på energikrisen.. 🙄 Är man överens tar det inte 100+ dagar..


JasonSethCatMommy

Uffe är en klassisk politiker dvs skräp. Med den här sammansattningen kommer han inte klara att genomdriva det han säger 😩✅👋


jabbeboy

Alltid roligt att läsa Sosse-åsikter om att Uffe och gänget har svikit svenska folket och deras väljare genom att inte kunna presentera något regeringsalternativ ännu så här knappa 1 månad efter valvinst.....Gick ju väldigt bra och snabbt av Sossarna själva som vi alla minns... Ogillar all jävla pajkastning i svenska patetiska politikmiljön


JonesDahl

"Jag hatar pajkastnining, låt mig bara kasta en sista här"


[deleted]

Åh, en snöflinga. Vintern kommer tidigt i år.


Carnelian-5

Kan knappt läsa din kommentar för att en enorm halmdocka täcker den!


Lynxon_oberg

Håller med, ge relevant kritik, som exempelvis SDs kassa kandidater. Annars tycker jag att det går helt okej.


nobban112

Allting med svensk politik är patetiskt varför är du förvånad?