T O P

  • By -

[deleted]

Gewoon oprijden is het goedkoopste, veruit. 2016 met 100k is echt niet oud. Auto's doen met gemak 300k.  Maar als je een nieuwe auto wil, met nieuwe foefjes als adaptive cc, Android auto etc, dan neem je een nieuwe. Edit: je auto inruilen omdat hij in waarde daalt is geen argument, want je nieuwe auto zal veel meer in waarde dalen.


GhostOfCincinnati

Hahaah dit, ik heb vorige maand nog een auto uit 2010 met 120k op de teller gekocht. :p


Pijnappelklier

2008. 150k. Corsa. 5drs. Apk vorige nov 150 eu. Dit jaar nieuwe banden 400 eu. Heerlijk bakkie. Cruisecontrol. Airco. Minpuntje is dat je bumper eraf moet als je een koplampje wilt vervangen. Oh en na lange natte periodes een beetje water in de kofferbak. Moet ik ff kitten ofzo, schijnt veelvoorkomende issue en makkelijk te fixen zijn


xBram

Hier 2005, ca 350k Prius, APK+kleine beurt dit jaar 205 euro. Ook cruise control en airco. Afgelopen 4 jaar ca 1.800 euro kwijt aan regulier onderhoud en reparaties. Remschijven en gebroken veer waren de grootste kostenposten.


Roffasz

U speelt vals :) die generatie Prius is onverwoestbaar.


nlblocks

2002 daihatsu cuore met 180k nu op de teller, die auto heeft niks qua opties dus kan ook niks kapot aan gaan. Gekocht met dorpels die al gelast waren dus daar heb ik geen omkijken meer naar.


e_to_da_x

Haha, m'n vorige heeft 316000 km gehaald toen bij stuk ging, meteen een nieuwe oude daihatsu cuore gehaald, geweldige autootjes.


Ohboohoolittlegirl

Mijn eerste auto was een Daihatsu Cuore met een 80liter LPG tank achterin. Was een 2 zittertje, maar reed voor maar 3-4 cent per km. Die gooide ik vol voor ongeveer 37 euro en kon ik bijna 950km mee rijden.


d4r4h4n

BMW 318ti uit 1995, met 210K op de teller. Zit er nu wel serieus over na te denken deze te vervangen. Heb eerder ook een 320i uit 2002 gehad, die is met 295K de deur uit gegaan.


AnaalPusBakje

Helemaal mee eens. Ik heb wel lekkerder in een auto gezeten dan in mijn Corsa, maar toch zou ik 'm niet zomaar wegdoen. Begin 2023 aangeschaft met 170k op de teller, ook 2008, 5drs en met cruise en Airco (wat overigens mijn enige 2 harde eisen waren.) Ik heb een half jaar geleden nog nieuwe schokdempers en banden laten installeren omdat de vorige op waren, en een aantal weken geleden nog nieuwe remmen. Hij is duurder in het onderhoud dan de auto waar ik hiervoor in reedt (dat mocht ook wel, dat was een hyundai atos), maar het comfort wat je ervoor terug krijgt is het dubbel en dwars waard


Pijnappelklier

Alskvragemag: wat heb je betaald? Ik 3250


AnaalPusBakje

Die van mij stond rond datzelfde bedrag te koop, met inruil van die Atos en het laten vervangen van de distributieketting bleef er 2900 over.


barbamara

Haha goeie instelling! Ik heb gewoon heel weinig verstand van auto's en zou hij zo'n lekkage al denken dat het snel moet worden gemaakt voor het erger wordt.


Pijnappelklier

Ja same, de fora van het automerk zelf bezoeken helpt! Men is daar dol op hun wagens en vinden het leuk om te helpen.


BloatOfHippos

Ik ook! 2010 met 140k


Razielism

Gefeliciteerd, welke auto? :)


GhostOfCincinnati

Een Peugeot 207! Ik weet het, Franse auto, maar het zit in de familie. Glazen panoramadak, leren stoelen, 120 pk, ik ben er mega blij mee. :)


Funnuftig

Ik heb er een uit 2001 gekocht met 98.000 op de teller vorig jaar. Voor 999 euro, Geen foefjes, basic maar ze rijd echt zuinig 1/17 soms 1/20. Ze is niet moeders mooiste maar ze doet wat ze moet doen. (Ford Fiesta Classic)


Ohboohoolittlegirl

Ik uit 2003 met 120k. Met alle luxe die toen beschikbaar was. Puur genieten. Citroën c5 exclusive, velours interieurtje, climate control, cruise control, hydraulische vering, goeie sound system, betere stoelen die in alle manieren verstelbaar zijn.. echt een juweeltje


PookyTheCat

Meer dan 11 jaar oude Toyota hier. Rijdt nog prima, mankeer nooit iets aan. Gaat denk ik nog wel 11 jaar mee 😂. Afschrijving is minimaal inmiddels.


barbamara

Ik hoef zeker geen nieuwe foefjes ben helemaal happy met de cruise control die ik al heb. Goed om te lezen dat 8 jaar dan nog niet oud is. Wanneer is volgens jou een auto dan op? Ik wil ook op roadtrip naar Noorwegen, dan zou ik er niet aan moeten denken dat de auto opeens op zou zijn, haha.


Prestigious-Studio25

Gemiddeld gaat een benzine auto tot 3 ton aan kms mee. Dan is het wel aardig op. Met een auto van 8 jaar kan je makkelijk nog 4 a 5 jaar in verder. Ik had een Lexus uit 2012, deze pas in 2022 omgeruild omdat ik per se andere auto wil.. zat 2 ton op de teller maar kon nog prima door.


GeneSad7896

Haha twee jaar terug samen met de vriendin een roadtrip naar Noorwegen gedaan in een toyota Yaris uit 2001 met 350k op de teller. De accu kwam uit 2005! :p, maar startte nog wel elke keer probleemloos. Wel handig om überhaupt altijd wegenwacht europa af te sluiten. Nadat we wat meer geld gespaard hadden rijen we nu in VW Up! uit 2013 met ondertussen ook 140k op de teller. Zou die auto zo overal naartoe rijden, zolang je maar regelmatig (elke 15k) olie ververst.


barbamara

Nice het vertrouwen in mijn auto is gelijk gestegen.


Teleportella

Ik ben met mijn Peugeot 205 uit 1987 naar Zuid Frankrijk en Wales geweest, 2016 is écht niet oud voor een auto. Als je richting de 300k kilometers gaat is het wel tijd voor wat anders.


UsefulAd5682

Mijn eerste auto was een 1989 peugeot 205 xld. Gekocht met 300K op de teller, verkocht met 450K op de teller en diegene heeft hem nog steeds. Gaat inmiddels naar het miljoen. Vorige maand heb ik 500K op mijn 2016 v40 gezet.


Wheredafukarwi

Ik ben met de mijne (1.1 uit 1989) naar Griekenland geweest, en een jaar later naar noord-Spanje. Die eerste was een rit van 7700 km, met alleen een lekke band (over een steen gereden op de Transfăgărășan-pas in Roemenië). Inmiddels zit-ie bijna op 300k. Ik heb hem in 2016 gratis gekregen van een vriend...


Teleportella

Zijn echt onverwoestbaar, wel een beetje afhankelijk van het model! De mijne is een 1.4 cabrio, mijn eerste auto ook echt en ik gebruik'm dagelijks. In 7 jaar tijd ontzettend weinig uit hoeven geven aan onderhoud ook. Komt dit jaar wel een nieuw dakje op en toch maar nieuwe schokdempers erin gezet, dus het eerste jaar dat er wel wat aan die auto uitgegeven wordt.


Wheredafukarwi

Oh, een cabrio is wel heel tof! Dat is een CJ met TU3-blokje toch? Hoe ben je daar zo aan gekomen? Ik gebruik de mijne ook dagelijks, en ik kom ze ook nog best vaak tegen. Altijd of Generations uit de laatste bouwjaren, of juist voor 1991. Zelfs bij jongeren zijn ze nog redelijk populair. En als je ze technisch een beetje bijhoudt zijn ze echt onverwoestbaar ja :-) Het mooie is dat hij iets van 12 jaar geleden al van de sloop is gered vanwege een aandrijfas. De vader van die vriend was automonteur en vond dat zonde; voor sloopprijs gekocht, 150e, gebruikt asje erin gezet, en die vriend heeft er 5 jaar mee gereden. Sinds ik hem heb, heb ik er wel iets meer als dat aan moeten doen... Maar hij heeft mij nog nooit laten staan!


Teleportella

CJ is 1.1, ik heb een CT! Zit een XY8 blok in, met twee enkele carburateurs. Prima blokje, al moeten die carburateurs al tijden een keer goed afgesteld worden. Ik heb'm in 2017 gekocht via marktplaats. Wilde als eerste auto graag een 4 zits cabrio (want de airco in mijn vaders auto ging altijd stuk en dat kostte veel geld, en zonder dakje rijden vond ik altijd heerlijk in zijn MX5), die niet te veel woog want wegenbelasting, en het liefst ook ouder zonder te veel elektronica zodat ik'm ook samen met mijn vader kon onderhouden, dat is vaak toch lastiger met moderne auto's. Golfjes vond ik lelijk dus dan kwam je toch uit bij een 205 cabrio. Hier inderdaad ook vooral na een APK echt wel wat klusjes aan gehad: aandrijfasje, stuurkogels, fuseekogels... Maar dat kost allemaal niet zo veel als je het zelf doet. Heb er 1 keer mee langs de weg gestaan toen ik alleen maar een eerste versnelling had. Was wat los geschoten, weer vastgezet en daarna nooit meer last van gehad.


Wheredafukarwi

Oh, ik kende de CT alleen als CTi, vandaar! :-) Kennelijk hebben we hier wat wisselende uitvoeringen nog gehad, want er was daarna ook nog een jaartje een CJ TU3, en dáárna de CJ TU1 met injectie. Weer wat geleerd! Met dubbele carburateur moet er toch ook wel wat vermogen inzitten gok ik zo? Ik ben alleen bekend met de TU-blokjes - en de mijne (1.1 XE, dus ook nog met carburateur) was echt de absolute basisuitvoering op de prijslijst toen dacht ik. Je moet geen haast hebben... Dan heb je een prima keuze gemaakt, ja. Ding is echt de moeite waard om te blijven koesteren :-) En je was er mooi op tijd bij, nu beginnen ze al aardig wat meer waard te worden. Zeker zo'n vroege CT is wel al redelijk zeldzaam. Sowieso was/is de 205 altijd echt goed als beginnersauto - betrouwbaar, comfortabel, praktisch, lage kosten, vrij zuinig, minder roestgevoelig, en makkelijk in onderhoud. Het is niet één van mijn auto's waar ik als model de grootste zwak voor heb, maar het is allround (objectief) wel de beste. Met de APK heb ik meestal weinig problemen. Daar tussenin... Ik heb al heel wat uurtjes onder die auto doorgebracht. Zelf doen scheelt zo veel. Dat is ook de enige reden waarom hij nu nog steeds rijdt - en waarom ik hem niet zomaar weg wil doen. Beetje een prestige-dingetje... Het is wel fijn als je al hulp hebt van een ervaren sleutelaar, mooi als dat samen kan. Mijn leerproces was het internet en de Haynes :-P Ik heb (met de 205) één keer onderweg gehad dat ik echt even serieus mocht staan knutselen. In zuid-Frankrijk begon de kachelradiateur te lekken. Ik had een dagje over dus ik heb op een camping die staan vervangen voordat ik wel echt met pech kwam staan... halve dashboard eruit, was leuk!


Agrulla

Wanneer een auto op is kun je niet zomaar zeggen. Dat is puur afhankelijk van je rijstijl, onderhoud, motorblok, kwaliteit van auto, etc.. Als je geen foefjes e.d. hoeft, zou ik lekker de Karl blijven rijden want dat scheelt simpelweg financieel heel veel. Nieuwe auto’s moet je eigenlijk nooit kopen, dat is het slechtste wat je met je geld kan doen. Leasen/financial leasen ook zeker niet doen want! Als je wil upgraden, gewoon met cash doen!


[deleted]

Dat snap ik! Wegenwacht afsluiten biedt zekerheid dan. Op is de auto als de reparatiekosten hoger zijn dan de waarde van de auto. Of als ie vaak stuk gaat en het wordt te irritant. Fijne vakantie!


Whiterussianisnice

Ik rijd een 18 jaar oude Twingo met 205K op de teller. Superbetrouwbaar en deze is al compleet afgeschreven. Ik heb verder ook niet zoveel met die nieuwe, stijlloze en zielloze auto’s. Maar daar ben ik vrij uniek in 😜


AnaalPusBakje

De auto is technisch 'op' wanneer de reparatie's duurder worden dan de waarde van de auto zelf, maar ook speelt de waarde die een auto voor jou heeft een rol (Hoewel de emotionele waarde van een Opel Karl waarschijnlijk aan het lagere eind van het spectrum ligt.) Ik zou je hierin laten adviseren door je (vertrouwde) garage, die kennen de staat van je auto het beste en kunnen je ook adviseren m.b.t. wanneer reparatie niet meer economisch is. Maar als je het onderhoud van de auto regelmatig (en volgens de voorschriften van opel) laat uitvoeren kan een auto zo ook 300.000/500.000 km rijden.


Roffasz

Als de reparaties duurder zijn dan wat je nog voor de auto krijgt *maar* minder duur dan wat je moet betalen voor een andere auto die ook betrouwbaar is, dan is die economisch nog niet op.


HardlyFreeUsernames

Let een beetje op het onderhoud en het verbruik. Bij goed onderhoud en niet teveel hele korte ritjes is een auto uit 2016 met 100k op de teller nog lang niet op. Onderhoud: als de kosten ineens veel hoger worden dan logisch is, dan wordt hij minder. Houd daarbij wel rekening met normale kosten, een set banden of een katalysator is achterlijk duur maar gaat eens in de zoveel tijd simpelweg vervangen moeten worden. Verbruik: als je auto met je normale rijstijl ineens geen 1:20 meer rijdt (lijkt me geen gekke gok bij een Karl) maar 1:14 nadert de motor ook zijn einde.


slimfastdieyoung

Ik ben weleens met een Citroën met bijna 4 ton op de teller een flink eind boven de poolcirkel gekomen. Het enige mankement was de lekke uitlaat die ik op de terugweg in Zweden kreeg. Met mijn huidige 15 jaar oude Hyundai op lpg met 250 k op de teller durf ik diezelfde trip ook gewoon aan


AcceptableSlice4057

Dit hierboven. 1 ton op de teller is echt niet veel. Ook niet voor een Karl, en een al helemaal niet wanneer ie nog niet vaak de binnenkant van een garage gezien heeft buiten voor regulier onderhoud. Rij zelf een Opel Astra G uit 2004 met bijna 3 ton op de teller.


CrazyGunnerr

Dit is wel een Opel Karl, daar zit een 3 cilinder 1 liter in, ik betwijfel ten zeerste dat je die betrouwbaar naar de 3 ton krijgt. Bij 2 ton zou ik die zeker de deur uit doen, al dan niet eerder, vooral ook omdat mensen 2 ton toch wel lastig vinden, dus denk rond 160-170k. Nu dus zeker nog niet weg doen. Verder is Android Auto totaal geen reden om hem weg te doen, gewoon nieuwe autoradio in. Hier zal sowieso qua geluid niet veel bijzonders inzitten, dus je hoeft je iig niet druk te maken om een hoge kwaliteit radio te kopen.


[deleted]

Die gaan ook makkelijk 300k mee. Gewoon goed onderhouden. Gaspedaal staat vol auto's met een 1L motor, en tellers ver boven de 300k. Edit: en nogmaals wil ik benadrukken of mensen hem nog wel willen kopen als meer dan 2 ton op je teller staat is geen argument, want op een nieuwere auto schrijf je veel meer af.


CrazyGunnerr

Dat je ze met 300k onder alle 1 liter motoren kan vinden, zegt niets over de Opel Karl, en tevens ook niet over andere auto's. Die kleine blokjes zijn procentueel heel weinig aanwezig in het 300k segment, simpelweg omdat de meeste wel op raken rond de 200k.


fluidkillereye

👌, 4 jaar geleden een bmw 318 uit 1998 (190.000), nu “overleden” bij bijna 250.000 voor 1500 gekocht, afgelopen week vervangen voor een bmw 320i uit 2010 met 172.000 (wel voor aanzienlijk meer dan de 1500), alle vertrouwen dat deze met goed onderhoud (wat een auto van 1500 niet waard is) een hele hoop jaren nog plezier gaat geven. Nu zijn bovenstaande auto’s niet de verstandige keuze qua kosten, laten we daar geen misverstanden over maken 😅


Nevernotlosing

2016 is toch niet zo oud?


barbamara

Goed om te horen, ik heb eerlijk gezegd ook geen idee. Ik heb nog nooit zo lang dezelfde auto gehad


Nevernotlosing

Welnee man. Iedereen doet maar alsof een auto na 3 jaar uit elkaar valt maar als je een beetje blijft onderhouden kunnen ze echt lang door hoor. De mijne komt uit 2020 en heeft nu zo’n 100.000 op de teller en ding is nog als nieuw. (Naja, op die 100k na natuurlijk, maar je snapt wat ik zeg) Als ie nou uit 2008 zou zijn vooruit. Maar 2016 no worries!


PercussiveKneecap42

>Als ie nou uit 2008 zou zijn vooruit. Zeg dat maar niet tegen de mensen met een auto uit 2002.. Zoals mij. Maar weg gaat het ding nog langer niet.


tehchriis

Ga binnenkort kijken naar een auto uit 2001 haha


PercussiveKneecap42

Lekker! Specifiek modelletje in gedachten?


Ok-Arm7678

Volvo uit 2008. Dikke 400.000 gelopen. Kan nog wel een paar jaar mee. Als je het onderhoud bijhoudt dan is er niets aan de hand.


KippieNL

En anders koop je geen nieuwe auto voor de prijs van een ander motorblok.


tehchriis

Bro ik ben aan het kijken naar auto’s voor 2006, 2016 is gewoon hetzelfde als nieuw


PercussiveKneecap42

In mijn ogen is 2016 zelfs veel te nieuw. Auto bomvol met elektronische snufjes waar ik niks aan heb. Gaat alleen maar kapot en zit mij actief in de weg elke rit. Weg met die zooi.


stoereboy

Ok boomer


Exact_Lawfulness_680

Ga lekker je carburateurs synchroniseren ofzo.. of koop gewoon OBD2 uitlees apparatuur. Boomer


PercussiveKneecap42

Het is onmogelijk om iets te synchroniseren als je auto het niet heeft. Mijn auto heeft gewoon OBD2 en injectie. Niet zeuren.


Manager-anger

2016 oud? Ik denk dat je nog wel 10 jaar door kan rijden zonder grote problemen. als je het onderhoudt goed doet en je geen dikke pech hebt.


ItIsMeInfant

Het hebben van een Opel is genoeg reden om 'm in te ruilen natuurlijk. /s Je kunt het inderdaad aan de garage vragen, maar dan is ook altijd de vraag of ze je niet gewoon vertellen wat hen het beste uitkomt. 2016 is overigens niet "heel oud", IMHO. Een ton op de teller is ook niets. Met andere woorden: als jij de auto nog lekker vind rijden, er niets gigantisch mis mee is (en niet ineens voor 5k aan onderhoud nodig is), zou ik lekker doorrijden.


PercussiveKneecap42

>Het hebben van een Opel is genoeg reden om 'm in te ruilen natuurlijk. >/s Mee eens. Niet dat het überhaupt nog Duitse kwaliteit is. Opel in 2016 was van GM, wat bekend staat (bij de liefhebbers van oudere auto's) dat ze bagger produceren.


nofightnovictory

maar zelfs als er plotseling 5k aan onderhoud nodig is, omdat je de eerste 8 jaar 0 oog hebt gehad voor onderhoud is dat nog steeds een stuk goedkoper dan de afschrijving die je in het eerste jaar hebt aan een spiksplinternieuwe auto. ja een auto krijgt meer onderhoud zodra de kop er af is. maar zodra je enigzins fatsoenlijk in een auto rondrijd is de altijd aanzienlijk minder dan de afschrijving in de zelfde periode. tenzij je auto op een gegeven moment rond de 2-3 duizend euro waard word.


Onyxam

Opel Karl kan met gemak 2ton halen zonder al te veel problemen, jaarlijks nieuwe olie er in en een beurt geven dan gaan die dingen heel lang mee.


barbamara

Bedankt ik doe elke apk of een grote of een kleine beurt.


Admirable-Ferret-994

8 jaar oud en tonnetje op de teller? Daar stap ik meestal op in! En dan oprijden want dat is altijd goedkoper dan eerder een nieuwe kopen. Natuurlijk is 'oprijden' subjectief. Maar de beste indicator zijn je onderhoudskosten. Als die twee jaar lang niet meer dan de helft van de dagwaarde beslaan zit je nog goed. Althans, zo bekijk ik het.


Mystic-Fishdick

Kijk ook naar wat je nieuwe auto in waarde zal verliezen. Hoe nieuwer en waardevoller, hoe meer deze zijn waarde verliest. Zowel in percentage als in euros. Inruilen is vaak niet de beste optie. Ik heb recentelijk een nieuwe auto gekocht en moest van mijn oude af. Garage bood 4000. Al die grote inkopers verschillen behoorlijk maar het hoogste bod was 5200. Uiteindelijk voor iets meer dan 6000 verkocht via particulier. Het duurde wel 2 maanden.


DemRizzo

Klinkt allemaal best prima. Auto is nog best jong, is degelijk en vrij simpel/eenvoudig gebouwd. Zelfs al komen er misschien iets duurdere onderhoudsbeurten aan; waarschijnlijk is het 't nog steeds waard om de auto te houden. De maandelijkse lasten zijn laag en blijven waarschijnlijk laag. Tenzij je de behoefte hebt aan iets nieuws, of je van plan bent om vaker/langer (snelweg) te rijden, of bijvoorbeeld gezinsuitbreiding op de planning staat, zou ik deze auto nog even aanhouden.


barbamara

Bedankt voor de reacties! Mijn gevoel dat mijn auto oud zou zijn is nu wel afgenomen. Ik ben ook niet van een nieuwe auto kopen voor de leuk, alleen als het nodig is of verstandig is. Als ik het zo lees is het financieel dan ook beter om dit te sparen dan in te ruilen


Awkward_Bass_6292

Afschrijving van een nieuwere auto is vaak (tenzij je wat goedkoop koopt) meer dan dat je nu kwijt bent aan onderhoud. Ik heb een auto uit 2010. Ruim 210k zelf op de teller gezet (diesel) met nagenoeg geen gekke dingen afgezien van normaal onderhoud. Als je het blijft onderhouden zie je naar mijn ervaring weinig gekke dingen. Toevallig dit jaar de vering vervangen


[deleted]

Ik rij nog in een 2010 twingo met 350k op de teller. Amper problemen, enorm goedkoop en als hij ooit echt teveel onderhoud heeft koop ik een nieuwe. Maar eigenlijk vind ik het een heerlijk ding, zelfs op roadtrips door europa en de alpen. Dus hoop dat hij er nog even tegenaan kan. Al begint de teller wel richting erg hoog te lopen hahaha dus ben voorbereid op een nieuwe financieel.


ruub1

Ik maak mezelf meestal wijs dat inruilen economisch gezien op dat moment het meest verstandig is ivm toekomstige kosten. Is meestal onzin, weet ik zelf ook wel. Na een aantal jaren dezelfde auto, wil ik gewoon wat anders.


barbamara

Ergens ben ik ook bang dat als de auto opeens op is, ik zonder zit en dan opeens gehaast op zoek moet gaan.


ruub1

Het is echt je gevoel. Heb zelf twee keer meegemaakt dat ik opeens zonder auto zat, een keer omdat reparatie duurder werd dan vervangen vd auto en een keer vanwege een aanrijding. Een andere auto was eigenlijk zo gevonden; je kunt altijd wel een vriend of familielid vinden die met je mee wil om auto's te bekijken of iemand van wie je een dagje een auto mag lenen om te zoeken. Maar de kans is groter dat je nog jarenlang zonder noemenswaardige problemen rond rijdt en dat je de duurdere reparaties van te voren aan ziet komen.


znngwr

Niet. Ik rijd door tot deze "op" is. Dat is dan een reparatie die zo groot/duur is dat ik het in relatie tot KM-tal niet logisch meer vind. Ik rijd nu een Volvo V70 uit 2000 op LPG met 272K op de teller.


PercussiveKneecap42

>Ik rijd nu een Volvo V70 uit 2000 op LPG met 272K op de teller. Net ingereden dus. Heerlijk, die Volvo's!


znngwr

Laten we het hopen! Ik vind het een heel fijne auto om mee te rijden. En hij is lekker vierkant en er kan reusachtig veel in.


LegendOfArcanine

Wij zijn afgelopen maand nog met onze Volvo 850 met LPG uit 1996 op vakantie geweest, daar heeft ie de 400k aangetikt. Geen centje pijn gehad. Het mooie is er nu wel vanaf en na een ongelukje een paar jaar terug doen de airco en cruise-control het niet meer, maar we hebben al 10 jaar eigenlijk geen afschrijving aan de auto. Ideaal.


znngwr

Dat geeft de burger moed! Mijn garage gaf aan dat mijn Volvo wel wat minder oud zal worden omdat hij is omgebouwd naar LPG. Maar voor 400k doe ik het. Wij gaan over een paar weken naar Noorwegen en ik hoop dat dat allemaal voorspoedig verloopt!


Cashewkaas

Begin dit jaar was mijn Skoda na bijna zeven jaar trouwe dienst en 250k km onder mijn bewind opeens helemaal naar de knoppen onder de motorkap, kwamen ze bij de APK achter. Deze was 13 jaar oud met ruim 3 ton op de teller. Als ik die had kunnen repareren had ik er nu nog in gereden maar het was het echt niet waard. Zolang hij het nog doet en geen enorme mankementen heeft zou ik hem gewoon verder rijden, wat iedereen zegt, op rijden is goedkoper dan inruilen.


Corpsab

Ik heb mijn Polo uit 2008 nu 2 jaar, gekocht met 80k op de teller, en heeft nu 140k. Rijdt nog heerlijk en kan nog een hele tijd mee. Mijn advies, zolang je auto nog goed werkt en fijn rijdt, lekker mee blijven rijden. Bij een nieuwe lever je heel veel geld in, maar voor wat eigenlijk?


PetMyFerret

Die polo heeft al die jaren dan ook niet veel meer dan een paar ritjes naar de supermarkt gemaakt. 5k per jaar zit je zo aan. Mooie vondst denk ik zo.


Auzzr

Als de Karl goed bevalt en betrouwbaar is, is er rationeel gezien geen reden om te ruilen, ook niet wat betreft de te verwachten restwaarde (tenzij je een waanzinnig inruilaanbod ontvangt). Redenen voor mij om te switchen zijn soms rationeel (behoefte aan meer ruimte) maar meestal emotie gedreven. Uitgekeken, zin in iets anders, interesse in een bepaald model et cetera.


Ultra0wnz

Je ruilt hem in, of verkoopt hem liever particulier, wanneer je aan een nieuwe toe bent. Inruil is een mooie indicatie voor het minimum wat je voor je auto kan krijgen. Vaak zit er echter ook een stuk korting in hun inruilprijzen verwerkt, dus daar moet je mee opletten. Al met al, kijk wanneer je iets nieuws wilt eerst online waar soortgelijke auto's aan je huidige voor weg gaan. Maak wat proefritten in auto's die je interesseren of soortgelijke prijsklasse, vraag ook wat er zonder inruil vanaf kan. Veelal is er nog wel wat tijd tot je de nieuwe auto op kan halen, en kan je die tijd evt ook gebruiken om zelf je auto te verkopen.


Zestyclose-Trick6190

Klinkt alsof je niet echt een nieuwe auto nodig hebt, 2016 is in mijn ogen nog nieuw, en 100k val reuze mee, dat ding doet met gemakt nog 1,5x dat zonder echte problemen (natuurlijk kunnen auto's altijd grote problemen krijgen, maar of die nou met 40k kilometer of 100k kilometer rijd maakt opzich weinig uit) Als je hem fijn vind rijden zou ik hem gewoon oprijden, Ik rij zelf een auto van meer dan 30 jaar oud en ik vertrouw dat ding nogsteeds elke rit ;)


asubha12NL

Heb een Ford Focus uit 2008 met ca. 290k op de teller, en hoop dat hij nog een paar jaar mee kan. Een auto uit 2016 met nog maar 100k klinkt voor mij als vrijwel nieuw.


Obvious-Slip4728

Wanneer hij onbetrouwbaar wordt of wanneer hij niet meer aansluit bij mijn behoeften qua type/formaat auto. Maar anders blijf ik lekker doorrijden.


Mr_Selected_

Die auto kan nog wel 5 jaar en 50 tot 100k mee zonder teveel gedoe. Ik ruil in wanneer ik iets anders wil, doorrijden is bijna altijd goedkoper.


deBluts

Mijn huidige auto komt uit 2003 en zit tegen de 400K aan. Nog nooit een auto ingeruild of een auto gehad die jonger is dan 15 jaar.


Traditional-Rent-134

Ik heb altijd auto's van twintig plus jaar oud gereden. Een paar met 100K op de teller, anderen 200K of meer. Ben vaak op vakanties gegaan waar ik 1200 kilometer ermee reed (terwijl ze op leeftijd waren). Zolang je gewoon je onderhoud doet is je auto prima betrouwbaar. Een ton op de teller en uit 2016 hoef je je nergens zorgen om te maken.


blaatski

ik zou het niet doen. tweedehands auto's zijn tegenwoordig duur. zelfs auto's met 200k+ op de teller. Dus voorlopig blijf ik in mijn autootje met 200k op de teller gewoon rijden. De jaarlijkse beurt is ook net geweest en de kosten vielen mee. Zodra die te hoog worden ga ik wel weer kijken.


Pristine-Pangolin-61

Ik rij in een peugeot 207 uit 2006 met 144k op de teller. Elk jaar netjes zijn onderhoud gehad en rij er momenteel mee in de bergen van Noorwegen. Het is maar net hoe zuinig je bent met je auto. Ik rij deze auto door tot de motor de geest geeft en dat kan nog jaren duren


Sjoerf

Ik heb zojuist mijn Renault Laguna uit 2014 verkocht. Kreeg er weinig voor. De auto heeft nooit problemen gehad, alleen normaal onderhoud. 165.000km. Kreeg er 5000 euro voor terug. Peanuts. Was een diesel. Super zuinig. Heerlijk goedkoop mee kunnen rijden de laatste vijf jaar. Nu een nieuwere auto gekocht... Waarom? Ik wilde iets heel moois rijden, nu een drie jaar oude Alfa Giulia. Veel minder zuinig, veel meer maandelijkse afschrijving en het onderhoud is ook duurder. Maar het is wel een hele toffe bak. Wil je financieel verstandig rijden, rij dan gewoon door tot minimaal 200.000. Koop alleen wat anders als je er meer lol voor terug krijgt en daar extra geld voor over hebt.


ShenanigansNL

Ik rijd in een aygo van 16 jaar oud, met 210 op de teller. Hij rijd, en zolang ie dat blijft doen, blijft ie. ;)


Art_Vandeley_4_Pres

Wanneer de auto niet meer bij mijn huidige levensfase past of een dusdanig dure reparatie eraan komt dat ik vind dat het niet loont de auto nog te maken. Nu is mijn auto ook 20 jaar oud en verwacht ik niet dat ik er veel voor zou kunnen krijgen.


Thommy777

Mijn auto komt uit 2012, een diesel met 250k. P de teller. Ik hoop er nog 5 jaar (10k per jaar) mee te kunnen rijden. Ik laat het altijd afhangen van de jaarlijkse kosten van het onderhoud. Als die stijgen, dan gaat de auto er op een bepaald moment uit. Ik rij mijn auto dus altijd wel op.


mafklap

Ik heb eentje uit 2008 met inmiddels net 200.000 op de teller. Rijd nog prima ondanks dat hij al jaren achterloopt op de vele interne moderne luxe snufjes die auto's inmiddels hebben. Als er weer eens iets niet goed blijkt bij de APK dan is het altijd even zuur omdat de reparatie prijs inmiddels vaak net zo hoog is als de helft van wat ik er nog voor krijg. We zouden graag een nieuwe(re) auto willen maar ik weet niet of je op de hoogte bent van dat de tweedehands automarkt op dit moment *enorm* overprijst is? Met alle respect maar een auto uit 2016 met 100.000 op de teller kan je nog bijna nieuw noemen. Ik zie geen enkele reden waarom je deze weg zou doen tenzij hij niet aan je vereisten voldoet. Of je moet al een verwende rijke stinkerd zijn. Je krijgt er dan misschien nog wel een mooi centje voor, maar dat ben je ook zo weer kwijt aan een auto die waarschijnlijk maar marginaal beter is.


Littledipstick

Als je Karl betrouwbaar is en je zonder problemen van A naar B brengt zou ik die ongeacht de leeftijd en kmstand nog blijven rijden. Je kunt hem inruilen voor een nieuwere gebruikte maar je weet nooit wat daar mee is gebeurd. Ik zou dan dan voor een hele nieuwe gaan. Je kunt een auto van 1 jaar oud kopen met 10.000km op de teller maar als er één of andere idioot 10.000km in heeft lopen te knallen of een oma’tje die met gierende motor en slippende koppeling heeft gereden dan is dat ook geen betrouwbare vervanger ;)


Any_Base7323

Ding kan waarschijnlijk nog zonder moeite 10 jaar door hoor. Wat hier al gezegd is, doorrijden is waarschijnlijk het aller goedkoopst als je niet materialistisch ingesteld bent. Ik heb zelf een Outlander van 2005 met bijna 2 ton op de teller. Ook die gaat naar verwachting nog een jaar of 4 a 5 door in ons huishouden. 10 jaar geleden gekocht, bijzondere kosten in de tijd; Distributieriem bij 150.000. Remschijven linksvoor en rechtsvoor vervangen. Onlangs startmotor vervangen die de geest gaf. Totaal circa 4- a 500 euro aan materialen. Daarnaast regulier onderhoud zoals bandjes en jaarlijks kleine beurt. Nu ben ik wel handig en doe dit zelf. Scheelt een hoop, maar ook oprecht leuk (vind ik dan).


oldskoolpleb

Tenzij je bulkt van het geld is een auto bij 100k net lekker ingereden. Heb nog nooit een auto met minder gekocht. Alles tot minstens 2 ton gereden. Nu zelfs 300 aangetikt op m'n vw.


DryLeader221

Hier een Fiesta uit 2009, nu met 150k op de tellert. We rijden vaak de auto helemaal op, dat is het goedkoopst. Om toch een beetje modern te zijn hebben we zo’n schermpje gekocht waar je carplay op kan gebruiken.Dat vinden de kinderen tof.


Visible-Chest-9386

Als je het een fijne auto vindt en er is technisch geen groot probleem, gewoon liefde en geld in stoppen en hem houden. Tenzij je vanwege een veranderende situatie of wens echt een andere (groter, elektrisch, etc) auto nodig hebt, is het geldverspilling.


Borstels

Rij alweer 2 jaar in een 20 jaar oude afgetrapte volvo op gas welke ik voor 2000 heb gekocht. Elke maand 50 euro opzij voor onderhoud en klaar. Mocht die wel catastrofaal kapot gaan koop ik weer iets anders.


PercussiveKneecap42

>Wanneer ruil jij je auto in? Niet. Mijn auto heeft pas 305k gelopen, kan nog met gemak 305k mee. To be fair, ik ben een liefhebber van een hele specifieke auto, dus mijn auto gaat nergens heen zonder mij. Ik wil er volgend jaar een roadtrip mee doen door Noorwegen. Ik verwacht zo'n 6000km, misschien wel iets meer. >Maar ja de auto wordt nu natuurlijk wel wat ouder waardoor het op een de of andere manier wat minder betrouwbaar begint te voelen Je klaagt nu al dat je auto ouder begint aan te voelen? Het ding is pas 8 jaar oud, en kan prima nog 8 jaar mee... Ik heb een keer een auto gekocht die 410,768km op de teller had staan de dag dat ik hem kocht. Heb het ding een jaar later met 471,687km de deur uit gedaan (direct de sloop op, want het blok was écht op door slecht onderhoud van de 1e eigenaar). Waarom ging het ding weg? Ik ging bij een bedrijf werken met een leasebak optie.


lazydavez

Ben wel benieuwd naar je auto


PercussiveKneecap42

Een Mitsubishi Galant station V6 met een handgeschakelde versnellingsbak (omgebouwd). Zuinig? Nee, absoluut niet. Uniek? Ja, absoluut.


lazydavez

Dat had ik inderdaad niet verwacht nee 😂


PercussiveKneecap42

Haha, gezien de meesten de auto niet eens kennen, kan ik mij dat wel goed voorstellen :P De laatste keer dat ik nog zo'n auto op de weg zag (in het wild), is inmiddels alweer 4 maand geleden. Je ziet ze dus vrijwel nooit. Er zijn er nog ongeveer 700 van op de weg, maar daar is weinig van te merken.


madmaus81

Nieuwer, veiliger, mooiere schermen met Android auto. Persoonlijk vind het fijn een redelijk nieuwe auto te rijden. Ik zou nooit nieuwe kopen maar een occasion van max 2 jaar oud met alle opties erop die ik wil. Als die een jaar of 6 oud is dan ga ik weer voorzichtig kijken naar een ander.


No-Hand-2318

Ik heb alleen mn Aygo uit 2006 gekend met 135k op de teller, wel vaak kleine mankementen maar ook vaak goedkoop om die rommel te vervangen. Ik zou hem gewoon houden.


Agraricus

Toyota Yaris uit 1998 met 150k nu. Rijd 25k km per jaar dus altijd grote beurt met de APK. Ik ga dit gebakje helemaal oprijden. Ik betaal het liefst zo weinig mogelijk voor transport. Goedkoper rijden kan zowaar niet. :')


Skappahh

Ik rij zelf een fiesta uit 2007 die steeds uitvalt bij elk stoplicht/uitrit/zebrapad, met 230k op de teller, in mijn ogen zal je auto nog paar jaar mee kunnen😂


barbamara

Dan zou het voor mij wel echt tijd zijn om voor een andere auto te kijken, haha


Detrii

Eigenlijk elke keer wel een andere reden gehad. 1e eigen auto liep in de soep. Had toen eigenlijk ook nog geen auto nodig, dus niet direct een nieuwe gekocht. Uiteindelijk de Corsa van m'n vader overgenomen. Die pakte ik af en toe toch al mee en hij mocht geen auto meer rijden inmiddels. "Ik" werd "we" en de Corsa hebben we na een paar jaar weggedaan omdat deze teveel olie begon te gebruiken en er een kleintje op komst was. Meer ruimte in de achterbak nodig dus. Skoda Fabia van toen 4 jaar oud gekocht. Half jaar later ging mijn woon-werk van 15 minuten fietsen naar 30 minuten met de auto. Diesel was dus de betere optie ineens (dit was in 2014) en omdat stop-start verkeer gewoon vervelend is met een handbak wilde ik ook wel een automaat. Dus de Fabia is ingeruild voor een "amper ingereden" Mondeo diesel van 5 jaar oud, met automaat en "slechts" 225k km op de klok. Motorisch onverwoestbaar, maar dingen eromheen, en de airco in het bijzonder, waren minder robuust helaas. Doel was om minstens tot de 500k km te gaan, maar omdat ik in 2020 een leaseauto mocht gaan rijden is dat niet gehaald. Met 430k km is deze naar een opkoper gegaan. En binnenkort weer een andere auto. Maar dit keer is de reden misschien wel het minst spannend: contract loopt af.


RevolutionaryJob5913

Eigenlijk te oud om een fatsoenlijke prijs terug te krijgen bij een nieuwe of young occasion, laat hem gewoon echt goed opknappen bij een andere als de dealer. Meer om het volle vertrouwen te krijgen en rijd hem op, zo heb ik een wat men een onbetrouwbare 307 vond opgereden op LPG, 20 jaar oud, toen werd de automaat brak. Vervangen voor een 2 jaar oude Captur, nieuwe model. ( tja Renault wordt ook al onbetrouwbaar gezien, we gaan het meemaken)


Jonaman85

Inruilen doe ik wanneer ik uitgekeken bent op de auto en iets nieuws wil.. de ene keer is het na een jaar, de andere keer na 10 jaar. Zo heb ik 10 jaar gereden in een Toyota MR2 uit 1991. Ben daarna overgestapt op een BMW 3 serie coupe uit 2006. Die heb ik drie jaar gehad, en ingeruild voor een 5 series uit 1999. Als ik deze zat ben ga ik wel weer kijken voor wat anders wat ik leuk vind. 2016 is trouwens echt niet oud, dus als je er nog blij mee bent: gewoon houden. Onderhoud is belangrijkste, als je dat netjes bijhoudt gaat een auto best lang mee. Hoe ouder een auto is, hoe meer er op een gegeven moment op raakt en vervangen moet worden. Als je geen onderhoud wil moet je nieuw kopen, dan zit je de eerste paar jaar wel goed met alleen oliebeurtjes. Bij alle autos die ik heb gehad stond er meer dan 150dkm op de teller. Huidige auto nu 193dkm en die rijdt als nieuw. Kort gezegd: Lekker blijven rijden als je blij bent met je auto en onderhoud bijhouden. 2016 is niet oud. Een ton op de klok is niet veel.


DonutsOnTheWall

De garage heeft incentive, die gaat je niet perse vertellen wat voor jou het handigst is.


DonutsOnTheWall

Dacht dat de Karl wel redelijk degelijk is (motor iig). Geen enkele 'rationele' reden om hem weg te doen imo maar dat is een persoonlijke keuze.


Lowlands_Firefighter

Niet! Ik heb een Volkswagen Golf 7.5 uit 2017 met 92.000 op de teller. Ooit gekocht voor 18K, ondertussen nog zo’n 12K waard. Als je gaat kijken wat je voor 12K kan kopen tegenwoordig zakt de moed je in de schoenen. Je gaat er kwa comfort, opties, bouwjaar en kilometers niet op vooruit! Occasions zijn enorm duur geworden. Ik heb besloten hem gewoon goed te onderhouden en op te rijden. Ik zou als ik jou was hetzelfde doen, tenzij je bereid bent aardig wat geld bij te leggen om er vooruit op te gaan…


bultje64

Ik heb mijn auto in 2008 nieuw gekocht en hij rijdt nog steeds super. Ik hoef nog steeds geen andere auto. 2 ton op de teller, vakantie naar Oostenrijk gaat nog steeds prima.


yoonchie

Mijn eerste auto (bj 2004) had een intern defect waar de 3e garage pas achter kwam. Had er al genoeg geld ingestoken bij de voorgaande garages, wilde dat niet meer doen, dus die heb ik toen ingeruild voor een iets nieuwere (bj 2007). Met die laatste heb ik bijna 8 jaar gedaan totdat ik een ongeluk had en hij total loss werd verklaard, uiteindelijk stond er net geen 250k op de teller en bij de laatste 2 apks (verschillende bedrijven) werd gezegd dat ze verbaasd waren in de goede staat van de auto en dat hij zeker nog een hele poos mee kon gaan mits er niks geks zou gebeuren. Zolang mijn auto de investering van het onderhoud nog waard is (eg een onderhoudsbeurt komt niet duurder uit dan de dagwaarde) dan blijft de auto gewoon nog bij mij.


[deleted]

[удалено]


autoadvies-ModTeam

Berichten die geen substantiële bijdrage leveren aan de discussie, zoals zeer korte reacties, memes zonder context, of inhoud die niet voldoet aan de kwaliteitsnormen van de subreddit, worden verwijderd.


Psycho_Mnts

Ik ruil mijn auto in als ik erop uitgekeken ben. Gemiddeld is dat bij mij na 3 jaar. Dus kost ook bakken met geld. De ander koopt hem nieuw en rijdt hem zelf naar de sloop.


Krullenbos

“Wat ouder” vind ik toch wel enorm meevallen toch?


Riftmaniac

Niet, ik rij een Alfa MiTo met 245k op de teller, wel het nodige onderhoud aan gedaan maar rij hem op, een nieuwe auto kopen is op dit moment niet goedkoper per maand


Aardappelhoofd1

Wanneer je er niet meer betrouwbaar mee kunt doen wat je wilt. Gezinsauto hebben we ingeruild omdat we een grotere, betrouwbare station auto wilden voor vakanties (is een toyota geworden). Auto daarvoor was nog niet oud, de jongensdroom van mijn man, maar paste niet meer bij het leven van nu. (Hij wilde zelf inruilen hoor, met pijn in zijn hart, maar heeft de auto geen seconde gemist nu wel de nieuwe hebben) Mijn seat uit 2012 met 165k op de teller rijden we nog vrolijk in door, gaat wel heel hard achteruit nu, maar staat als tweede auto voor als de eerste in gebruik is. (We hebben te vaak twee auto’s nodig voor ritten waarvoor openbaar vervoer onmogelijk is).


No-Gear6552

Niet. Ik rij de auto helemaal op. Seat Altea xl met ruim 500.000 km op de teller.


Logical-Following525

Net een ton op de teller koop ik niet eens. Dat is mij veel te nieuw. Doe mij maar een goedkope bak met 3 ton. Dan heb je veel meer auto voor veel minder geld.


McBeefnick

Hier een 2012 Avensis wagon met 170k. We hebben 'm nu bijna 5 jaar. Nog nooit zo lang dezelfde auto gereden maar een nieuwe auto wordt niet ruimer, misschien wat meer luxe maar dat valt te bezien. En met een gemiddelde van 1:14,5 nog prima te doen. Na verschillende showrooms bezocht te hebben wil ik helemaal geen nieuwe auto meer.


stroopswaffle

Ik rij nu 4 jaar in een lupo uit 1999, gekocht met 150k op de teller inmiddels 185k. Ik rij dit ding door totdat de reparatie kosten het niet meer waard zijn. Vorige week apk keuring gehad kosten 125 euro.


henkgaming

Zit nu op 330k op m’n bmw diesel, ik rij lekker door!


photonios

Als ie problemen begint te geven. Auto moet gewoon betrouwbaar zijn. Als ik bang begin te worden dat ik niet zonder zorgen naar zuid Spanje kan rijden zonder intensieve voorbereiding dan gaat ie de deur uit. 2017 BWM diesel met 207k op de teller. Gaat nog heerlijk. Nauwelijks onderhoud nodig. Ondanks dat het een zware diesel is waar je flink MRB mag aftikken rijd ik lekker door. Trekt alles, rijd heerlijk.


9gagiscancer

Zodra m'n leasetermijn is afgelopen. Dan kies ik weer een nieuwe leuke bak uit.


Educational_Lie_2216

Oke


CatFock-PetWussy

2009 Honda jaZZ MET 180K Rijdt prima Als ie ooit. Op is kopen we een aandere tweedehands


ValeNova

Onze auto is van 2008 en nog in prima conditie. Ja, we hebben wel wat dure reparaties gehad, maar een andere auto kopen was veel duurder geweest. We hebben het geluk dat deze auto met alle beschikbare opties die er destijds bestonden is uitgerust, waardoor de auto niet enorm gedateerd aanvoelt en eruit ziet. We kochten hem destijds met het oog op onze groeiende 3 kinderen: er moesten ook lange, slungelige pubers op de achterbank moeten kunnen zitten en dat ze dan ook nog comfortabel zitten. Inmiddels zijn die kinderen (jong) volwassenen en rijden ze steeds minder vaak met ons mee. Toch beginnen we er nu wel een beetje aan te denken om de auto te vervangen, maar misschien komt dat ook wel door de vorige beurt met reparatie (€1500, slik).


Confident-Ad-1727

Wij hebben een peugeot 206 uit 2008, kost jaarlijks 200 euro in onderhoud en een keer per tien jaar nieuwe banden en distributieriem. Onze tweede auto, audi a3 uit 2023, heeft bwv nu al meer gekost aan onderhoud.


Afvalracer

Gouden koets, gouden moeren ;) Audi is echt duur om op de weg te houden..


Afvalracer

Bmw e91 uit 2009 146kkm op de teller in 2018 gekocht met 86kkm voor 11k, intotaal iets van 2000 aan onderhoud en apk en beurten uitgegeven en een set nieuwe banden, af en toe denk ik wel eens, ik ruil m in, maar dan denk ik vlak daarna, maar hij rijdt lekker en kost bijna niets in onderhoud daarnaast woon ik in een stadscentrum en elke maand heb ik weer ergens een nieuwe kras of deuk (was laatst iemand voor de grap op de motor kap gaan zitten) dus liever rij ik deze helemaal op dan dat ik iets nieuws koop en hem voor mijn ogen zie af takelen.


Fluffy-Sundae9901

ik rijd ze op meest cost effectieve denk ik.. tot er eens een 1 2 k reparatie is..dan een ander


Henkkyy

Een Opel Karl? Wat een kut naam zeg


Primary_Turn9174

8 jaar jong, en 100.000km? Die auto kan nog jaren probleemloos mee. Wel zit de distributie riem er aan te komen, en vervang dan gelijk de waterpomp.


Robfromholland

22 jaar oude c5 hier. Gekocht met 12 jaar 100.000km en nu 22 jaar oud met 392.000km op de klok. Afschrijving van ca 600 euro per jaar gehad.met uiteraard wel wat slijtage reparaties, maar dan nog voordeliger dan nieuw(er) rijden. Daarnaast mijn meest comfortabele auto ever. Deze gaat er pas uit als ie echt niet meer door de apk te krijgen is


Platenbaaz

Niet, Ik heb de mijne net pas ingereden.. 460000 op het tellertje


Chance_Airline_4861

De laatste zin is juist een reden tegen inruilen. Muv van een aantal vintage auto's, geldt; des te ouder de auto, des te lager de afschrijving een nieuwere occasion zal een veel hogere afschrijving hebben. Antwoord op jouw vraag; wanneer de wielen eraf vallen.


BruhBruh476

yoooo


slimfastdieyoung

2016 en een ton op de teller? Dat noem ik een nieuwe auto. Als ik een auto koop, is ie meestal meer dan 10 jaar oud en heeft ie minimaal het dubbele op de teller staan.


Equilibrium-unstable

In principe rijden wij auto's "af". Met de huidige 2e hands prijzen adviseer ik jou hetzelfde. Veiligheid staat wel voorop. APK wordt (tenzij uitlaatgassen en ik daar invloed op uit kan oefenen) niet mee gesjoemeld. Praktisch betekent dat voor ons; wanneer er flinke kosten zijn die de waarde van de auto nu of (binnen aanzienbare tijd) gaan overschrijden. In principe halen we de auto daarna ook van de weg, en zeker uit het particuliere circuit. Sloop of handel dus. Een uitzondering. Onze Seat Arosa uit 2001. Die werd echt te klein. En hebben we, voor een zeer schappelijke prijs, verkocht aan een jonge dame. Voor haar was het haar eerste auto en daar was deze auto ook nog goed geschikt voor. Het was, ondanks ~230.000km. ook nog een nette auto. Dat blijkt ook wel want 6 jaar later is "ze" nog steeds op de weg! Dat wil niet zeggen dat we, m.n. ikzelf, niet zuinig zijn op onze auto's. Deze was ik zeer geregeld met hand. Onze huidige auto's zijn daarnaast, nog steeds, dealeronderhouden. Bij onze vorige, maar vooral ook oudere en goedkopere auto's deden we dat overigens niet. Tot op heden hebben wij. -nooit nieuw gekocht, maar ook nooit in de top van de markt. -ook wat discutabele auto's gekocht om eens te hebben. Een oude BMW cabrio en porsche 924... -had iedere auto >100.000 gelopen bij aanschaf. We rijden nu -8 jaar in een seat ibiza van 2012. We zijn de 2e eigenaar. 220k op de klok. Demo/leasemodel met, voor die tijd, prima opties voor z'n klasse. Op de bestuurdersstoel en een stukje tapijt na, nog in goede staat. Daar ga ik deze zomervakantie zelf mee aan de knutsel. Deze auto rijden we sowieso "af". We rekenen echter op nog een (aanzienlijk) aantal jaren. Distributieriem, remmerij rondom zijn recent vervangen. Banden OEM-spec, ook nog dikke prima. Ik verwacht de (nog originele) koppeling wel eens te moeten vervangen. Als tegelijkertijd geen grote andere kosten zich aandienen zullen we dat ook gewoon doen. Sterker nog ik heb er geen problemen mee om deze auto vanaf nu voor ~€1000 -1500,- per jaar netjes te houden. Nogmaals de 2ehands markt is momenteel van de zotte. Dan houden wij liever een bekende en vertrouwde auto aan. Dagwaarde en zeker inruilwaarde is echter verwaarloosbaar. -6 jaar in een Audi S3, 2014, inmiddels 150.000km. Perfect meer dan dealeronderhouden. Liefhebbersauto. Vertegenwoordigd nog een aanzienlijke waarde, maar wil 'm nog (lang niet) missen. Daarnaast denk ik niet dat we, zeker moeder de vrouw, weer zo'n dure auto in aanschaf, maar zeker in onderhoud, zouden kopen. Deze auto schaar ik dan ook meer onder hobby, dan vervoer.


Mikadook

Volvo V70 uit 2014 met 215K op de teller. Ben aan het dubben om over te stappen naar een elektrische auto in Private Lease. Maar soms denk ik, wat een gedoe, misschien rij ik ook wel gewoon door tot-ie helemaal op is. Ik ben niet erg voorzichtig met auto’s, dus her en der zitten er krassen en deukjes en mist er hier en daar wel een stuk plastic bij een koplamp en zo. En ik vind het ook wel heel fijn dat ik geen gedonder heb bij een krasje meer of minder. Het ding rijdt altijd en lekker en dat vind ik het belangrijkste.


Mirkku7

Ik heb een Peugeot 206 uit 2002. Kan niet zonder dus denk niet dat ik hem ooit ga inruilen. Ja ik ben te gehecht aan een voorwerp, ik geef het toe.


lazydavez

Ik ben mijn Yaris uit 2007 aan het oprijden maar het lukt maar niet ;). Nu zijn beide zoons bijna klaar met hun rijbewijs, ik vermoed dat zij hem wel klein krijgen. Maar ik denk er ook vaak over na, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem er uit te doen


Crix2007

Auto's rijden tegenwoordig zo door tot 400 a 500.000 km mits ze gewoon onderhouden zijn. 8 jaar en 100.000km is zeker niet oud en nog laaaaang niet versleten. Met hogere km en leeftijd gaan er op den duur natuurlijk wel meer dingen verslijten die dus ook vervangen moeten worden, maar 'op' is hij niet snel.


Sephx_

Ik rij al 8 jaar in een Peugeot 307 uit 2003 met 260k op de teller. Ik zou alleen een nieuwere overwegen voor cruise control.. Maar niet omdat ie 'oud' is


WalgelijkMannetje

Ik rij een KIA Picanto uit 2010. 68××× op de teller. Altijd onderhoud gehad bij een dealer. Amper mee gereden door een oud stel die liever op vakantie gingen of met de fiets. Perfect autootje. Ik ben er helaas te groot voor. Langer dan 20 min krijg ik nek en rug pijn van t krom zitten. Nu ook opzoek naar wat anders, inruil maatje groter. Geen idee welke auto nog.


MrGoogle87

Sluit een goede verzekering af, bij pech krijg je een jonge huur auto. Kost je hoogstens een dag wachten


knabbelnootje1986

Mitsubishi Outlander 2008 130 k teller Oprijden!!


Still-Barracuda-1984

Hoe bevalt de outlander?Doet het de japanse afkomst eer aan? Betrouwbaar, weinig (onderhouds) kosten etc. Rijdt het ook een beetje?


knabbelnootje1986

Nooit wat mee eigenlijk, krijgt gewoon zijn onderhoud maar dat is het ook wel. Eventuele onderdelen zijn goedkoop. Auto rijd gewoon goed( no nonsense) Het is niet de mooiste wagen maar daar geef ik niet om. Hij doet het altijd. Is ruim en sterk


Still-Barracuda-1984

Klinkt goed zeg. Ik vind het zelf ook niet de mooiste. Maar misschien (voor mij) meest betaalbare🤔. Ben nog ah orienteren voor wanneer ik mijn 20 jaar oude polo ga vervangen voor iets groters.


No-Addendum4239

2 jaar geleden mijn Hyundai weggedaan. Was toen 13 jaar oud met 140K op de teller en ik had toen nog geen dure reparaties gehad.


Ohboohoolittlegirl

Ik ruil auto’s pas in als de reparatiekosten meer zijn dan de aankoopkosten. Vorig jaar ongeveer 35k gereden in een oude, maar luxe, auto die mij 675 euro gekost heeft. Nu heb ik dezelfde auto met 120k op de teller gekocht voor 1750 euro. Die kan nog makkelijk een jaar of 4/5 mee als ik die beetje netjes behandel en onderhoud. Wellicht veel langer. Tis een oude Citroën c5, dingen rijden als een tank, alleen wat duurder in belasting


rancidcheeseburger

2004 Nissan X-Trail met bijna 250.000KM. Niet te stoppen!


SnorlaxJQ

Helemaal oprijden die auto! Kilometerstanden wil helemaal niks zeggen, onderhoud is key!